MEDIACJE A WIELKIE KORPORACJE
- Firma ubezpieczeniowa jest mi winna odszkodowanie po wypadku samochodowym. Doznałem ciężkiego urazu kręgosłupa, który uniemożliwia mi podjęcie dalszej pracy. Mimo spełnienia wszelkich rządań formalnych nadal działają na zwłokę i nie chcą wypłacić mi odszkodowania.
Jestem na tyle zdeterminowana, że wykorzystam swoje kontakty do napisania dużego artykułu na temat sposobu traktowania swoich klientów przez tego ubepieczyciela.
Ponadto chcę wnieść sprawę do sądu przeciwko ubezpieczycielowi, choć nie stać mnie na dobrego adwokata. W takiej sytuacji firma ubezpieczeniowa może wszystko.
Czy moja sprawa nadaje się do mediacji?
Większość klientów, czujących się pokrzywdzonymi przez firmy ubezpieczeniowe zgłaszają jeszcze, że są słabsi, biedniejsi i bezradni w stosunku do wielkich, bogatych korporacji ubezpieczeniowych. W swoich odczuciach nie jest Pani sama.
A bezradność pcha ich do szukania pomocy w ogólnodostępnych mediach, jakimi są prasa, telewizja, radio itp. Jak możemy obserwować, z dosyć dużym skutkiem na korzyść przeciętnego Kowalskiego.
Sprawa sądowa i mediacja jest w zasięgu Pani ręki. Jeżeli zamierza Pani nadać sprawę do mediów i ponadto skierować sprawę do sądu, to nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby przed przystąpieniem do tych czynności zawiadomiła Pani stronę o swoich planach i dała jej wybór.
Być może firma ubezpieczeniowa będzie na tyle rozsądna, że skorzysta z Pani propozycji partnerskiego porozumienia, co umożliwia instytucja mediacji. Część rozwijających się firm ubezpieczeniowych zaczęła od niedawna sama zlecać rozwiązywanie swoich konfliktów doświadczonym mediatorom. Kierują nimi względy:
- ekonomiczne - mediacje są tańsze niż sprawy sądowe
- czasowe - mediacje trwają zazwyczaj 30 dni, zatem dużo krócej niż sprawy sądowe. Nie trzeba też tak długo czekać na wyznaczenie terminu u mediatora, jak czeka się na wyznaczenie terminu pierwszej sprawy w sądzie
- marketingowe - mediacje obniżają poziom złych emocji u rozżalonych klientów. Minimalizują wydostawanie się do społeczeństwa tzw. złych opinii o firmie
- oszczędności ludzkiej energii - łatwiej jest utrzymać raz zdobytego klienta niż starać się o zainteresowanie swoimi usługami nowego
W ten sposób z pozycji bezradnego, biedniejszego czy słabszego, przechodzi Pani na pozycję równego w rozmowach partnera. Mediator z założenia nie jest niczyim adwokatem ani oskarżycielem. To jest jego mocna strona. Natomiast stoi na straży zgodności z prawem, adekwatności, słuszności, praktyczności, wykonalności, trwałości i co najważniejsze, stoi na straży subiektywnego poczucia sprawiedliwości, partnerstwa, bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku.
Zakładam ,że artykuł czy sprawa sądowa przyniosłaby Pani wymierną satysfakcję. Jednak nikt nie jest w stanie przewidzieć jaką zapłaciłaby Pani za to cenę: pieniądze, zdrowie, czas, nerwy i energię. Tego na rzie nie wie nikt i może nikt się nigdy nie będzie musiał dowiedzieć.
Proszę zwrócić się do swojego mediatora.
Jeżeli w Pani miejscowości nie ma mediatora i nikt jeszcze o tej możliwości rozstrzygania sporów nie słyszał, może Pani skorzystać z pomocy mediatora na odległość. W pierwszej kolejności należy z nim nawiązać kontakt telefoniczny, internetowy czy listowy.
- Jestem dyrektorem dolnośląskiego oddziału frimy ubezpieczeniowej. Pisze Pani tak pozytywnie i optymistycznie o mediacji, że jest aż za piękne, żeby było prawdziwe. A jakie mediacja niesie ze sobą zagrożenia, straty, jakie ma słabości? Jeżeli mnie Pani przekona, to może uda mi się przekonać do współpracy z mediatorem swoich zwierzchników.
Słuszne pytanie, godne osób dociekliwych. Jak każda forma rozstrzygania sporów bez przemocy mediacja ma dużo plusów, ale ma też słabości które decydują o tym, że nie wszystkie sprawy nadają się do mediacji. Mediacja jest szybką, tanią i prostą formą ochrony prawnej, która w społeczeństwach rozwiniętych jest stosowana od wielu lat.
Gotowość organizacji do zmierzenia się z nową formą rostrzygania sporów wskazuje, że firma jest organizacją ucząca się, co dla doświadczonych korporacji wiele znaczy.
Każda firma ma swój styl zarządzania konfliktami z klientem. Myślę, że instytucja mediacji ma wiele do zaoferowania nowoczesnym, rozwijającym się i nastawionym na sukces firmom.
Korzystanie z mediacji dba o publiczny wizerunek firmy.
Do słabości mediacji należy:
mediacja, mediacja rodzinna, mediacja gospodarcza, mediacja cywilna
mobbing a odszkodowanie, odszkodowania powypadkowe, odszkodowania za błędy lekarskie, odszkodowania medyczne, odszkodowania wypadkowe, mobbing, konflikty, konflikty pracownicze,
rozwiązywanie sporów, pokojowe rozwiązywanie sporów, pomoc prawna, szkody, naprawy szkód, prawo odszkodowawcze, mediacje Wrocław, mediator, mediator Wrocław, negocjacja, negocjacje Wrocław, ugoda sądowa, ugoda pozasądowa, ugody pozaprocesowe,
|